2016. január 8., péntek

„Keresztény” család?
Jakab Attila


Az utóbbi hetek közbeszédében központi helyet kapott a család, és benne természetesen a nők helyének és szerepének a problémája. Elvi oldalról közelítve a kérdést világosak a szemléletbeli különbségek. Egyik oldalon állnak az egyedi ember személyének, személyes döntésre való jogosultságának (individuumának) fontosságát kiemelők; másik oldalon pedig az egyént csak valamilyen kollektíva részeként, az általuk elképzelt és meghatározott szerepben elfogadni képes önjelölt normaadók. Ez utóbbi szemléletmódban értelemszerűen benne rejlik a másik birtoklásának az igénye: én jelöljem ki az illető helyét, határozzam meg a szerepét, és mondjam meg, hogy mit tegyen, mit gondoljon, mit érezzen stb.
A családról szóló közbeszéd és a megjelenített nemzetpolitikai és keresztényi normaigény alapjában véve azt tükrözi, hogy hazánkban komoly gondok vannak a családdal (mint intézménnyel), a család körül, és azon belül. Magyarországon a házasságok több mint fele (a többségében nők által kezdeményezett) válással végződik. Ellenben több tízezer esetben a konfliktus nem megoldódik, hanem áthelyeződik egy másik szintre. Ez többnyire az apák számára a gyermekükkel való kapcsolattartás tudatos és szándékos akadályozását jelenti az anya részéről, amit a szakirodalom „szülői elidegenítés”-nek nevez. Amikor tehát a mitizált és idealizált családot (a Család- Népesedéspolitikai és Kutatási Intézet meghatározása szerint) a „legfontosabb nemzeti erőforrás”-t – amelyben a gyermek döntően tulajdon, és nem önálló, érző személy a közpolitika piedesztálra emeli, akkor alapjában véve nyilvánosan beismeri azt, hogy sem ezzel, sem pedig más társadalmi problémával nem kíván szembenézni; azt a szőnyeg alá söpri. Nagyon sok esetben ugyanis kicsiben már a családban, az egyének szintjén is jelen vannak azok a problémák, amelyek a társadalomban is fellelhetők, és amelyeket a politikai hatalom esetenként ki is használ: felelősséghárítás és felelősség nem vállalás, a valósággal szembe nézni nem tudás/akarás, bűnbakkeresés, együttműködésre való képtelenség, zsigeri gyűlölet, irracionális bosszúvágy stb.
A család intézményének válsága természetesen nem sajátságosan magyar, hanem általánosabb jelenség (a katolikus Lengyelországban, Spanyolországban és Olaszországban folyamatosan emelkedik a válások száma), amire Nyugat-Európában már évtizedekkel ezelőtt felfigyeltek, és a családot, mint társadalmi valóságot és jelenséget, elmélyült társadalomtudományi kutatások tárgyává tették. Ezzel szemben a magyar politikai (férfi) közbeszéd az „elveszett paradicsom” szindróma mentén – és tökéletesen fundamentalista módon – legújabban egy idealizált és mitikus eredeti „(ős)keresztényi” család-állapot visszaállítását vizionálja, amikor a „keresztény erkölcs” a „család szentségét” volt hivatott hangsúlyozni és megjeleníteni (Kövér László). Mentálisan mindez annak a 7.-8. századi, válságokkal tarkított, bizánci korszaknak az irányába mutat, amikor a politikai hatalom (az ikonromboló császárok) magának vindikálta a hit tartalma meghatározásának jogát. Teszi mindezt egy olyan kontextusban, amikor is a hazai politikai (köz)életben az „erkölcs”-re való bárminemű hivatkozás teljesen okafogyottá, mondhatni anakronisztikusan abszurddá vált.
Minden bizonnyal alig ismert tény, hogy az első keresztény generációk számára, akiket mindenekelőtt a saját üdvözülésük és a Krisztusnak elismert Názáreti Jézus második eljövetele foglalkoztatott, a házasság és a család nem jelentett központi problémát. Elsősorban azért, mert mindez sokkal inkább társadalmi konvenció (mondhatni norma), mintsem vallási kérdés volt a Földközi-tenger medencéjének különböző kultúráiban. A Krisztus-hit pedig az esetek többségében a családdal való markáns szembefordulást is feltételezte, felvetette (pl. Lk 14,25; Mt 10,34-36). Ez végeredményben ma sincs másképpen, amikor valaki egyik vallásról áttér a másikra, esetleg vallásossá vagy vallástalanná válik. Hazai viszonylatban érdemes követni mindazokat a felekezeti és családi bonyodalmakat, konfliktusokat, amelyeket, pl. a Horthy-korszakban, a vegyes házasságbeli gyermekek felekezeti hovatartozásáért folytattak egymással a katolikusok és a protestánsok.
De hogy a kezdetek kezdeténél maradjunk: Jézus tanításában nem kapott szerepet a család. A házasságról is csak annyit mondott (Mt 19,3-12), hogy felbonthatatlan, kivéve a paráznaság (porneia, fornicatio) esetét. A keleti kereszténység ezért is engedélyezi a vétlen házastárs számára az újabb házasságkötést. Ellenben Jézus nyilvánvalóvá tette, hogy a házasság kizárólag a földi élet valóságának a része, és Isten országáért érdemes lemondani a családi életről (Lk 18,29). Később Pál apostol sem fogalmazott meg semmiféle keresztény házasságteológiát, hanem csupán eligazításokat próbált adni a széthúzó korintusi közösségnek (1Kor 7,1-16; 25-40), hogy miképpen éljék meg a konkrét élethelyzeteket (házasélet, házasságkötés, válás, vegyes házasság), miközben várják Krisztus küszöbön levő második eljövetelét.
Az idő múlásával a társadalmi konvenciók és a Krisztus-hívőknek a környezetükhöz való alkalmazkodási igénye egyre erőteljesebben éreztette hatását. Ez minden tekintetben a feleség alárendeltségét jelentette, ami tökéletesen megfelelt a korabeli patriarkális társadalmi berendezkedésnek (Kol 3,18; Ef 5,23-24; 1Pét 3,1-7). Mindez egyértelműen Pálnak és a 2. századtól kezdődően egyre nagyobb teret és befolyást nyerő páli teológiai hagyománynak tulajdonítható. Ez a teológia még azt is kimondta, hogy az asszony „azáltal üdvözül, hogy vállalja az anyaságot, kitart a hitben, a szeretetben, a szegénységben és a tisztességben” (1Tim 2,15). A magyar politikai közbeszédben megnyilvánuló mentalitás gyökereit itt kell keresni!
Összességében véve elmondható, hogy ami „keresztény” családmodellként él a köztudatban az tulajdonképpen nem más, mint a császárkori római birodalmi elitréteg legkonvencionálisabb felfogása a házasságról: férfi és nő életközössége elsősorban a fiúutód-nemzés céljából. Nem véletlen, hogy a keresztény közösségek társadalmi beilleszkedésének irányelveit és módozatait megfogalmazó ún. pasztorális levelek (1-2Tim, Tit) előírták, hogy a keresztény közösségek vezetői (episzkopoi) és szolgálattevői (diakonoi) szinte mondhatni kizárólag csak kipróbált, hiteles és példamutató családfők lehettek! Hiszen elsősorban ezek – és nem a nőtlen – közösségvezetők biztosíthattak valamiféle társadalmi elfogadottságot annak a kereszténységnek, amelynek meggyőződését és életvitelét a korabeli társadalom értetlenül és ellenségesen szemlélte. Ezzel az utódok mintegy szembementek Pál apostol azon kitételével, miszerint a nőtlen állapot magasabb rendű a családihoz képest!
Az sem mellékes, hogy a kereszténység első három évszázadában nem létezett semmiféle, sajátságosan „keresztény” házasságkötési forma sem. A házasságkötés teljes mértékben családi aktusnak számított, amit az egyház egyszerűen tudomásul vett, és jóváhagyott. Az első időkben nem a család (mint intézmény vagy társadalmi valóság) volt keresztény, hanem elsősorban a benne élő személyek voltak keresztények. És amilyen mértékben élték egyénileg a kereszténységüket, olyan mértékben volt ténylegesen „keresztény” a család.
Az általános társadalmi normaadási igénnyel fellépő „nemzeti-keresztény” politikai és közéleti szereplők vajon értik, érzékelik az árnyalatokat?


2 megjegyzés:

  1. Nagy-nagy szomorúsággal olvastam, Attila, az írásodat. Nem a tartalom oldaláról közelítenék, hanem a cél felől. Mi volt ezzel a célod? Mi volt a célod mint embernek, családos embernek, vallásos embernek és vallás történésznek? A nihilizmus hirdetése? Ami kevés jó megmaradt a történelmi kereszténységben a jézusiból, azt is ki akarod irtani?
    Pál apostol lehet, hogy azt mondta, amit Te is írsz, de a jézusi az eredeti - lehet, hogy azt kellene megpróbálnunk követni. Erre tett próbálkozást Páter Bulányi is, de nem örvendet népszerűségnek. A Te gondolataid népszerűek lehetnek, de roppant veszélyesek, no nem a homoszexuálisok körében, hanem a megmaradó családban gondolkozó kevesek körében. Az írástudók felelősége mindig, minden szinten nagy - még ilyen blog szintjén is.

    Üdvözlettel: Faragó Ferenc

    VálaszTörlés
  2. Amiről és ahogy írtál, abban és úgy lényegében igazad van. Biblikusan is, politikailag is. Egyrészt a házasságot nem túlságosan fényezi a Szentírás, másrészt amit központilag erőltetnek, az leginkább kontraproduktív.

    De:

    -Vajon kell-e mindenhez bibliai idézet, hogy a lényegét, fontosságát az ember észrevegye? Bár „odaát” valóban nincs nősülés (se), vajon nem mondta-é Jézus azt is, hogy a „kettő egy test lesz” (!?) továbbá,hogy, amit a földön megkötnek meg lesz kötve az égben is (!?)
    Ezeket hova tegyük? Virtigli bibliatudorok most valószínűleg azzal csapkodnák érvemet (meg a térdüket), hogy az utóbbi éppen nem a házasságra szólt, hanem valami más ókori szerződésre, csupán a gyakran „eretnek” katolikusok használják fel fényes, szentséges és jól fizető esküvői ceremóniákhoz ütős citátumként. Kétségtelenül katolikusra vagyok kódolva, de könyörgöm, milyen fontosabb szerződés lehet a házasságnál egy ember életében, ha valaki éppen nem nőtlenségre (hajadonságra) szerződött az Istennel (vagy a sorssal)? Talán az állampolgársági eskü, vagy a munkaszerződés?

    - Bár a hazai kormánypolitikát (inkl. egyházpolitika) mindig kritikusan és megfelelő távolságból próbáltam szemlélni (néhány éve földrajzilag is), s noha a sok visszásság, hipokrízis, fölösleges keresztény-jelző puffogtatás, infantilis, sőt újabban bűnös kormányzati kommunikáció a szemét kiveri az embernek, annyira nem lennék rosszhiszemű, hogy a családpolitika jelenlegi alakításában - ahogy írod - a „a másik birtoklásának” vágyát, a „megmondom, mit tegyen, mit gondoljon, mit érezzen...” jellegét látnám.
    Tény, hogy történelmi távlatokban a szapora népeknek áll a jövő. Tény, hogy mi magyarok fogyunk. Tény, hogy fogyunk, erőtlenedünk, igénytelenedünk, lemaradunk... hitben, reményben, szeretetben. Ja és persze gazdaságilag is. No már most az a kérdés, hogy egy kormányzat ezen a téren bízzon-e az állampolgárok, az individumok szabadság adta bölcsességében és csak a peremfeltételek javításával törődjön, vagy felvállalja a rizikót és akár direkt módon, szájbarágóan, netán „normaadóan” is tegyen is valamit az ügy érdekében.
    A jelenlegi kormányzat nyomul minden fronton. Kétségtelenül hitelességi deficitekkel. Az idő fogja megmutatni, hogy igyekezete mennyire volt sikeres vagy sikertelen.

    Az persze mindenki számára üdvös lenne, ha a hatalmi pozíciókban lévők - nagy lendületükben - időnként érzékelnék az Általad is írt árnyalatokat.

    Tisztelettel üdvözöl

    Hegedűs Zoltán

    VálaszTörlés