Vallástudomány
― hit-tan helyett
Jakab Attila
A nemzetközi és
a hazai történések (a politikai kurzus) napi szinten a figyelem középpontjába
helyezik a vallást. A politikai tetteket és a társadalomszervezési
elképzeléseket legitimálni hivatott kommunikáció egyre gyakrabban hivatkozik
Istenre. Könnyen teheti. A vallás ugyanis olyan dolog, mint a foci; ahhoz
mindenki ért. Legelsősorban azok, akik soha semmi érdemit nem tanultak a
vallásról/vallásokról.
Ami az
intézményes vallásban érdekelteket összefűzi, az nem más, mint a hatalom, az
uralkodni vágyás mérhetetlen szeretete. Aki ugyanis Isten nevében szól és
cselekszik, egyértelműen azt a benyomást kelti, hogy ő csupán egy végrehajtó.
Semmi mást nem tesz, mint Isten akaratát értelmezi és végrehajtja; de azt aztán
kizárólagosan. Jaj, annak, aki ezt esetleg másként gondolja; netalán tán még meg
is kérdőjelezi!
A feltétlen
engedelmesség és a különböző állítások (ezek a hittételek) gondolkodás nélküli
elfogadása kikényszerítésének, valamint az abszolút tekintélytisztelet
kialakításának a legegyszerűbb és leghatékonyabb módja a hit tanainak a
tanítása; zsenge gyermekkortól kezdve. A hit ugyanis olyan egyszerűen és (látszólag)
érthetően megfogalmazott állításokon alapszik (pl. csak egyetlen egy,
Mindenható Isten létezik; egy Istenben három személy van; a keresztények
Megváltója egyszerre rendelkezik isteni és emberi természettel), amelyek
valójában akkor kezdenek bonyodalmakat okozni, ha intellektuálisan próbálják
őket értelmezni és magyarázni. Ezt az egyes vallások dogmatikai, teológiai
rendszerei teszik. Magyarán: először van az állítás, és utána következik a
magyarázat, a megérteni akarás. Ez az oka az egyes vallásokon belüli
sokféleségnek, ami a történelem folyamán a borzalmak tömkelegét produkálta; és
produkálja napjainkban is. Akik Isten nevében gyilkoltak és gyilkolnak, azokban
ott lobog valamiféle irracionális felemelő érzésnek a tüze, amelyet a beléjük
sulykolt és kizárólagosnak tekintett hit-állítások táplálnak.
Mindez
egyértelműen a hit-tan törvényszerű tanítási módszeréből következik. A hit-tan
alapvető célkitűzése ugyanis semmiképpen nem az ismeretek gyarapítása, a
kritikus gondolkodásra való nevelés, az értelmezések és megközelítések többféle
lehetőségének a felvázolása, hanem az egyéni vallási/felekezeti identitás-meghatározás
és identitás-építés, valamint a közösségi elköteleződés megerősítése. Mindennek
értelemszerűen szerves része a mástól/másoktól való elhatárolódás, és a saját
üdvösségtörténeti kizárólagosságnak a hangsúlyozása. Ez az oka annak, hogy a ún.
ökumenikus mozgalmak és vallásközi párbeszédek többnyire megrekednek a
protokolláris szinteken, illetve csakis és kizárólag azokban az egyéni és
kisközösségi spirituális dimenziókban működnek, ahol leszámoltak a
kizárólagosság tudatával, és elfogadják a vallási/spirituális pluralitást;
létjogosultnak tekintik az istenkeresés és az Istennel való személyes
kapcsolattartás végeláthatatlan lehetőségeit.
Kardinális
kérdés, hogy a hit-tant elő lehet-e írni, kötelezővé lehet-e tenni? Hatalmi
akarattal természetesen. Az elvárt eredmény azonban egyáltalán nem
borítékolható; illetve nem biztos, hogy az az elképzelés szerint jelentkezik.
Ezt már a Horthy-korszakban is megtapasztalták, ahol a közoktatásban (pontosan
úgy, mint ma!) heti két órában volt kötelező a hitoktatás. Ettől a társadalom
nem lett sem „keresztényibb”, sem pedig „erkölcsösebb”, ahogy az a korabeli, az
antiszemita közhangulat szításában komoly szerepet játszó, felekezeti sajtóból
egyértelműen kiviláglik. Később ez a csupán a felszínen – és döntően csak úri
középosztályában ‒ „nemzeti-keresztény” társadalom gondtalanul átadta magát a
hivatalosan ateista államszocializmusnak; amely államhatalommal az intézményes
egyházak kivétel nélkül mind kiegyeztek. Rákosi Mátyás (bizánci mintát követve)
nem annyira felszámolni, hanem sokkal inkább domesztikálni, a politikai hatalom
szolgálatába állítani akarta az egyházakat. A vitathatatlan üldözés és
megpróbáltatás mellett a másik, ma tudatosan elfeledni óhajtott (!), oldala az
éremnek: az együttműködés! A politikai és egyházi hatalmak közötti (döntően
anyagiakban tetten érhető) harmóniára törekvés vörös fonalként húzódik végig a
magyar történelmen a Habsburgoktól a Nemzeti Együttműködés Rendszeréig.
Az
érzelmekre alapozott hit-tan ellensúlya a vallások ismereti, értelmi
megközelítését előtérbe helyező vallástudomány, amely az egyes vallásokat a
maguk konkrét, gazdasági-társadalmi és kulturális környezeti beágyazottságukban
vizsgálja; soha nem tévesztve szem elől a vallások történelmi kialakulását és
fejlődését. Ebben a megközelítésben a vallástudomány alapja maga a
vallástörténet; minden további vizsgálati megközelítés (pl. vallásszociológia,
vallásfilozófia, valláspszichológia, vallásfenomenológia stb.) erre épül fel. A
„varázstalanított” vallásvizsgálat tehát az ember és a társadalom oldaláról
közelíti meg a vallásokat. Többek között azt is vizsgálja, hogy a hit-tan állítások miként és miért
„születtek” (fogalmazódtak meg), és hogy ezekre milyen hatalmi intézményrendszerek
épültek fel. Az ilyen típusú megközelítésre ma Magyarországon nincs, vagy alig
van érdemi intézményes keret; oktatói-kutatói műhely. Az érteni és tudni kívánó
magyar közönségnek azonban joga van ismerni a vallás(ok)ról szóló tudományos
diskurzusokat és nemzetközi kutatási eredményeket. Ha ezt a különböző egyházi
és politikai hatalmi képződmények nem támogatják, mert nem tartják
kívánatosnak, hogy az emberek ismeretei gyarapodjanak, hogy gondolkodjanak és
kérdéseket fogalmazzanak meg – hogy „nagykorúsodjanak” ‒ akkor magának a civil
társadalomnak kell megteremteni azt a helyet és lehetőséget, hogy az
informálódni kívánók ezt megtehessék!
A köztudat sajnos nem különbözteti meg a hitletéteményt, a méltatlan képviselőitől. A kettő összemosása eredményezi azt, hogy a hivatalukkal visszaélő, vagy arra méltatlan egyháziak bírálása a hit-, az egyház elleni támadásnak minősül a köztudatban, és a bírálót sújtja a KÖZ haragja.
VálaszTörlés... a közvélekedés nem tesz különbséget Isten léte és a vallások között. Belekeresztelkedik vagy nem, de leél egy földi életet anélkül, hogy ezt a kérdést - csak egyszer is megválaszolná saját magának. Mivel ezt nem teszi meg, nem is él hite szerint. A vallások ettől persze még ténykérdések maradnak és a megjelenési alakzatuk az egyházak.
VálaszTörlésA vallástudománytól sem lesz bizonyára erkölcsösebb vagy keresztényibb vagy "vallásibb" a társadalom, de az is tény, hogy talán éppen valamiféle pozitivista alapálláspont vagy szemléletből fakadóan, úgy gondolják, hogy a képzett, kvalifikált emberek a vallási világnézetek tekintetében is kvázi felvilágosult ateista gondolkodóként igazodnak el, holott nagyon sok ellenpélda van, ugyanakkor szerintem egyre inkább a népszerűsített tudomány is a világ rendezettségéből (teleológia), mintha nem kizárólag a véletlennek jelentőséget tulajdonító ma már materiális elméletek és teóriák mentén, implicite is feltételezi a magas intelligenciát, a teremtés hátterénben. Viszont szerintem ez a fajta tudomány népszerűsítés, ami a népszerű ismeretterjesztő csatornákon (Spektrum TV) jelenleg, főkén a kvantum-elmélettel nem feltétlenül a monoteista irányvonalat erősíti, hiszen erősen átdimenziónált azáltal is, hogy az eukleidészi geometriát meghaladó jelenségek világát mutatja be leegyszerűsítve a nézőnek, ez pedig az információs forradalomban, amit a számítógépeknek és az internetnek is köszönhetünk, nem feltétlenül kedvez a nyugati-kultúra egyházainak, hanem egyfajta keleti nyitásként lehet értelmezni (buddhizmus, hinduizmus, dzsainizmus). Kvázi laikusként szóltam hozzá, bár 4 évig hallgattam vallástudományt. Az egy külön kérdés, hogy az adott politikai-történelmi korszakban miként hatott konzerváló erőként az Egyház, vagy mint konzerváló erő az ideológiai szembenállás idején esetleg miért nem járult hozzá esetleg akkor materialista nézetű hatalomnak a legitimizációjához és domesztikáni kellett úgymond.
Törlés